Druhy akvarelových papierov
Najčastejšie používaným podkladom na akvarelové maľby je akvarelový papier. Rovnako ako pri všetkých kresliacich materiáloch je dôležitá kvalita. Keďže na výber je veľa papierov, je dobré poznať rozdiely medzi nimi a vedieť, ktorý je ten správny pre vaše potreby.
Veľký vplyv na kvalitu má napríklad zloženie akvarelového papiera. Môže byť celulózový, bavlnený alebo ich zmes. Čím vyšší je obsah bavlny, tým je papier kvalitnejší. Na kvalitnom akvarelovom papieri nemôžu pigmenty preniknúť do papiera a priľnú k vláknam na povrchu, čím zanechajú jasnejšie farby. Farby sa môžu na navlhčenom povrchu papiera spájať, čím vznikajú špeciálne efekty a nádherné prúdenia.
Existujú 3 rôzne kvality papiera:
- štúdiová kvalita (obsah bavnlny max.25%) - napr. akvarelové papiere Fabriano Studio, akvarelové bloky Munkácsy
- umelecká kvalita (obsah bavnlny min.50%) - napr. papiere Fabriano Disegno
- extra kvalitný umelecký papier (obsah bavlny 100%) - napr. papiere, bloky Hahnemühle Mould-made, Fabriano Artistico
Kvalitný akvarelový papier má teda vysoký obsah handrových látok a trvanlivosť a kvalita papierov s obsahom dreva je tiež nižšia ako pri mokrej technike.
Papiere možno klasifikovať podľa spôsobu ich spracovania:
- Papier lisovaný za studena: Najobľúbenejší a najbežnejší typ papiera (napr. Fabriano Studio Watercolour). Tento typ papiera má štruktúrovanejší povrch, pretože plstený materiál, ktorý je nanesený na studených valcoch, zanecháva počas lisovania na povrchu papiera odtlačok. Keďže povrch papiera je mierne drsný, atrament môže optimálnejšie priľnúť a textúry vytvárajú zvláštnejší efekt.
- Papier lisovaný za tepla: Ide o najjednoduchšie použiteľný papier. Ideálny na detailné, prepracované maľby.
- Hrubý papier s hrubou štruktúrou: Tento papier sa vôbec netlačí alebo sa tlačí len zľahka. Povrch je drsný, vďaka čomu je vhodnejší na maliarske obrazy, pretože rozbíja farby a rovnomernosť farby.
Kvalitné akvarelové papiere majú vodoznaky. Figúrky vtlačené do papierovej hmoty sa používajú od 13. storočia. Vodoznak sa nachádza na maliarskej strane, ktorú možno vidieť podržaním papiera proti svetlu.
Dôležitým faktorom pre akvarelového papiera je jeho hrúbka, t. j. g/m². Papiere tenšie ako 200 g/m² sa na akvarel neodporúčajú. Papiere hrubšie ako 400 g/m² (napr. Fabriano Artistico) nie sú potrebné, ale papiere tenšie ako táto hodnota by sa mali pred maľovaním natiahnuť, aby sa zabránilo vlneniu, najmä ak na papier maľujete veľmi mokro. Viac informácií o naťahovaní papiera nájdete tu >>
Akvarelové papiere sú v zásade bielej farby, pretože pri akvarelovej maľbe je to práve tá časť papiera, ktorá je vynechaná a dáva svetlé miesta, je to najsvetlejšia časť maľby. Proces maľby sa zvyčajne vykonáva postupne od svetlejších častí k tmavším. Keďže je niekedy ťažké vynechať „odlesky“, ktoré dodávajú papieru belosť, zvyčajne sa používa maskovacia kvapalina (najmä pri malých detailoch). V súčasnosti sú čoraz obľúbenejšie tónované papiere a bloky a objavili sa aj čierne akvarelové bloky, na ktorých nádherne vyzerajú kovové a dúhové akvarely.
Praktické sú rôzne akvarelové bloky, bloky ktoré obsahujú listy papiera nastrihaného na určitú veľkosť, zvyčajne s nalepenými okrajmi, vďaka čomu sa na ne pohodlne maľuje a menej sa deformujú. Bloky sú k dispozícii v rôznych veľkostiach od pohľadnicovej veľkosti až po rôzne rozmery. Okrem blokov sú k dispozícii aj akvarelové zošity, napríklad Hahnemühle. Tie sú vhodné na cestovanie, skicovanie atď. Zvyčajne majú tvrdý obal, takže sú menej krehké. Taktiež sú v ponuke od bieleho papiera až po jemné teplé a sivé odtiene.
Ďalšie informácie o akvarelovej maľbe a jej komponentoch nájdete tu >>>
Citáty použité v tomto článku pochádzajú prevažne z knihy Zoltána Dézsenyiho Poklady ateliéru.