Technika akvarelu
V detstve sme sa zoznámili s akvarelovými farbami ako s vodovými farbami, naučili sme sa s nimi maľovať, objavili sme slobodu a radosť z maľovania. Akvarel je jednou z najťažších maliarskych techník, pretože sa pri maľovaní ťažko koriguje a kombinácia farby a vody je často nepredvídateľná, vďaka čomu je táto „maliarska“ technika obľúbená.
Akvarel je jednou z najslobodnejších techník maľby, pri ktorej sa podobne ako pri tuši jednotlivé farby farby riedia vodou. Technika akvarelu, ako ju chápeme a používame dnes, vznikla v Anglicku. Atmosféra Britských ostrovov s neustále vlhkým, hmlistým vzduchom mení krajinu na jemnú tapisériu vzájomne sa prelínajúcich tónov. Akvarel je veľmi vhodným médiom na vyjadrenie takýchto javov. V 18. storočí sa akvarel stal medzi umelcami prvýkrát skutočne populárnym. V tom čase bol vynájdený savý papier, na ktorý sa farba mohla nanášať vo viacerých vrstvách.
Akvarelové farby
Akvarelové farby majú rôznu kvalitu, od školských akvarelových farieb až po profesionálne kvalitné akvarelové farby (napr. Schmincke Horadam). Pre tých, ktorí sa chcú naučiť túto techniku, je najlepšie siahnuť najprv po strednej triede, ktoré sú už kvalitné, ale nie najdrahšie.
Dodávajú sa v balení panvičiek alebo v tubách alebo tekuté (ide o riedené farby podobné atramentu). Záleží na konkrétnom človeku, ktorému dajú prednosť. Oplatí sa vyskúšať a rozhodnúť sa, ktorá je pre vás tá pravá.
Akvarelisti zvyčajne bielu farbu v skutočnosti nepoužívajú, pretože túto úlohu plní belosť papiera, ktorý ju necháva voľnú tam, kde je potrebné. Nie je bežné miešať farby s bielou, ak chcete dosiahnuť bledšie farby, zrieďte farbu viac vodou. Gvašová farba sa používa ako krycia biela, ak si to dielo vyžaduje. Ak chcete bielu farbu pridať na obrázok alebo ilustráciu lineárnym spôsobom, môžete použiť aj biele fixky alebo gélové popisovače.
• Akvarelové farby v panvičke
• Akvarelové farby v tube
• Tekuté akvarelové farby
• Akvarelové sady
• Biele gvašové farby
• Maskovacia kvapalina
• Akvarelové ceruzky
• Akvarelové kriedy
Akvarelové papiere
Na akvarelovú maľbu sa odporúča najmä akvarelový papier, ktorý je vyvinutý tak, aby odolal zalievaniu a mokrej technike. Vo všeobecnosti akvarelisti uprednostňujú mäkšie, pololesklé akvarelové papiere, ktoré umožňujú dobré priľnutie farby a nespôsobujú praskanie farieb. S hrubším, hrubozrnným papierom sa ťažšie manipuluje, jeho štruktúra je silnejšia, čo môže narušiť vzor, tok farby a podobne, ale mnohí si ho napriek tomu vyberajú pre jeho rustikálnosť a štruktúra papiera môže pekne vyniknúť pri použití suchšieho štetca, čo je veľmi pekné napríklad na lesklej vodnej ploche. Zvyčajne sú to papiere lisované za studena (lisované pri nízkom tlaku, nepoužíva sa teplo). Papiere s hladším povrchom sú lisované za tepla, tepelne spracované pod vysokým tlakom. Na papieri s veľmi hladkým povrchom môže atrament príliš ľahko stekať a tvoriť škvrny.
Rozdiely sú aj medzi najkvalitnejšími akvarelovými papiermi a rôzne značky sa pri namáčaní alebo nanášaní farby nechovajú rovnako. Oplatí sa to vyskúšať a zistiť, ktorý používate radšej.
Veľmi praktické, najmä pre začiatočníkov, sú bloky akvarelových papierov s rôznymi štruktúrami, z ktorých sa dajú jednotlivé listy oddeliť a po maľovaní prilepiť na strany. Hodia sa aj na maľovanie vonku, nie je potrebná samostatná kresliaca doska.
Papiere sú odlíšené aj podľa gramáže. Vo všeobecnosti sú najobľúbenejšie 200-300 gramové papiere, ale existujú aj oveľa hrubšie. Papiere s hmotnosťou 300 gramov a viac vydržia intenzívne používanie.
Kroky naťahovania papiera:
1. Namočte papier do vody alebo ho dôkladne navlhčite po celej ploche, a to aj pomocou špongie a širokej kefy. Keď je papier rovnomerne navlhčený po celej ploche, opatrne odkvapkajte prebytok alebo ho utrite papierovou utierkou a položte ho na kresliacu tabuľu.
2. Pomocou lepiacej pásky s glejom ho pripevnite na kresliacu tabuľu zo všetkých štyroch strán, najlepšie rovnobežne so stranami papiera (predtým môžete nakresliť slabý obrys ceruzkou). Čím je obrázok väčší, tým je páska širšia.
3. Nebojte sa, ak sa papier počas tohto procesu trochu zvlní, do zaschnutia sa vyhladí. Keď je dielo hotové a suché, môžete papier popri páske odrezať pomocou noža. Na upevnenie papiera po zaschnutí môžete použiť aj obyčajnú maliarsku pásku alebo maskovaciu pásku, ktorú potom prebrúsite. Tu je potrebné dbať na to, aby sa lepiaca páska na báze papiera nedostala všade, kde je voda, inak nebude dostatočne dobre držať. Nalepením tejto pásky okolo obrazu získate aj akýsi rám, keď ho odoberiete späť.
Štetce
Na akvarelovú maľbu sa zvyčajne používajú mäkké štetce, ktoré majú dobrú schopnosť absorbovať vodu. Podľa typu vlasu existujú štetce zo zvieracích chlpov (veveričie, kunie) a syntetické, ktoré sú v súčasnosti dostupné vo veľmi dobrej kvalite (napr. Raphael SoftAqua), ktoré majú podobnú schopnosť absorbovať vodu ako zvieracie chlpy, ale stále sa vyrábajú etickým (crueltyfree) postupom. Štetec s nádržkou na vodu môže byť veľmi praktický, najmä pri maľovaní v exteriéri, pretože zásobník môžete naplniť vodou a ľahkým tlakom navlhčiť syntetický koniec vlasu. Možno ho použiť aj na kaligrafiu.
Na maľovanie určitých detailov (tráva) sa odporúča štetec s tuhšími vlasmi, napríklad s prasacími štetinami. Z praktických dôvodov je užitočné mať veľký štetec s plochým koncom na maľovanie a zalievanie veľkých plôch a dva alebo tri okrúhle štetce rôznych veľkostí. Akvarelová farba sa zo štetca ľahko vymýva, takže pri správnom skladovaní a používaní vydrží dlho.
Viac informácií o štetcoch nájdete tu >>