Čo by ste mali vedieť o olejových farbách
Farby štúdiovej kvality sú najlacnejšie, farby majú jednotkovú cenu a farebná škála obsahuje len najzákladnejšie farby. Obsah pigmentu v týchto farbách je nižší, takže farby z nich namiešané nebudú veľmi jasné. Pre študentov a ľudí, ktorí s olejomaľbou začínajú, môžu byť dobrou voľbou.
Farby umeleckej kvality majú oveľa vyšší obsah pigmentov a tu nájdete škálu farieb v rôznych cenových reláciách z farieb obsahujúcich čisté pigmenty. Rozsah farieb môže byť tiež až 60-80 farieb a ich miešaním získate jasnejšie farby.
- Olejové farby umeleckej kvality
- Olejové farby profesionálnej kvality
- Olejové farby na vodnej báze riediteľné vodou
Médiá, doplnkové materiály pre olejomaľbu
Médiá na maľovanie
Olejovú farbu možno použiť priamo z tuby, ale keďže je pomerne hustá, odporúča sa pridať nejaké riedidlo. Najjednoduchšie je zmiešať ju s terpentínom, ktorý farbu zriedi, ale mali by ste si dať pozor, aby ste jej nepridali príliš veľa, pretože môže spôsobiť roztečenie jemných línií a pri použití samotnej farby môže spôsobiť jej nepriehľadnosť. Bežne sa mieša s niektorým druhom oleja alebo laku, čím sa zlepšujú jej vlastnosti. Existujú recepty v závislosti od toho, či chcete, aby farba schla pomaly alebo rýchlo, ktoré si môžete namiešať sami. Existujú aj hotové farby s ich optimálnou zmesou (uvedenou zložením a vlastnosťami), ktoré maliarom uľahčujú prácu. Existujú aj ekologické farby (napr. Sennelier Green for oil), ktoré obsahujú prírodné zložky, sú neškodné pre životné prostredie a zdravie, takže sa môžu používať v interiéri. Obyčajné farbivá a terpentíny by sa mali prednostne používať v dobre vetranom priestore, najlepšie vonku.
Maliarska pasta zvyšuje množstvo farby pri zachovaní jej viskozity. Vďaka nej je farba odolnejšia.
Olejomaľba sa nemusí nevyhnutne lakovať, ale má estetické a ochranné výhody. Na výber sú lesklé, matné a saténové laky, lesklé zvyšujú pocit priestoru a hĺbky farby, matné dosahujú plošnejší efekt. Ak olejomaľbu nalakujete až po jej úplnom zaschnutí (to môže trvať 6 mesiacov aj viac!), následné nečistoty sa z obrazu ľahšie odstránia, bude lepšie chránený pred poškodením povrchu a farby vydržia dlhšie. K dispozícii vo verzii na striekanie aj na nanášanie štetcom.
Podklady na maľovanie, na čo maľovať olejovou farbou?
Olejovú farbu možno použiť na plátno na olejovej alebo akrylovej báze, na vopred ošetrené drevo, drevovlákno, kov a steny. K dispozícii sú rôzne predmaľované plátna (aj s čiernym podkladom) vrátane plátna v rolke a plátna na ráme, drevených blokov a plátna s povrchovou úpravou. Ak však dávate prednosť vlastnému podkladu na plátno individuálne, môžete si kúpiť aj nelakované plátno.
- Plátna na ráme
- Drevovláknité dosky
- Plátna rolke bez podkladovej báze
- Plátna s povrchovou úpravou
- Kartóny
Aké štetce a nože možno použiť na olejomaľbu?
Na maľovanie sú najlepšie jemné, polodlhé, ploché štetinpvé štetce, ale na nanášanie hustej olejovej farby (napr. na techniku „impasto“) môžete použiť aj maliarsky nôž. Na túto techniku je najobľúbenejší štetec z prasacích štetín, pretože je dostatočne pružný a silný na nanášanie olejovej farby na povrch. Na jemnejšie, delikátnejšie detaily môžete použiť okrúhly štetec alebo štetec s mačacím uchom, ktorý je plochý, ale na okrajoch zaoblený. Syntetické štetce sú čoraz bežnejšie a v súčasnosti sú k dispozícii vo vysokej kvalite, sú odolné, majú dlhšiu životnosť a sú vhodnejšie pre tých, ktorým záleží na dobrých životných podmienkach zvierat. Okrem toho je možné vybrať si kefy podľa individuálnych potrieb v závislosti od požadovaného povrchu a vzoru.
Čo treba vedieť o stojanoch a paletách
Pre maliara je dôležité mať maliarsky stojan, ktorý mu pomáha pri práci. Maľovanie na stojane vo vzpriamenej polohe na maliarskej ploche je jednoduchšie a pohodlnejšie, pretože práca je vďaka nemu prehľadnejšia. Ideálny stojan si môžete vybrať podľa svojich potrieb. Pre začiatočníkov odporúčame jednoduchšie, tzv. poľné maliarske stojany. Môžu byť vyrobené z dreva alebo kovu, ich výhodou je, že zaberajú málo miesta (takže sú praktické na domáce použitie), zvyčajne sa dajú zložiť a možno ich ľahko preniesť do exteriéru, pretože sú ľahké. Neodporúča sa na ne umiestňovať veľmi veľké plátna, pretože by ich nedržali dostatočne pevne. Atelierové stojany sú zvyčajne vyrobené z nejakého druhu tvrdého dreva a sú pevné a stabilné, ale zaberajú aj veľa miesta, sú ťažké a často majú na základni kolieska na ľahkú mobilitu. Môžete na ne umiestniť aj veľké plátna. Ateliérové stojany možno nahradiť menšími štúdiovými stojanmi, ktoré sú menej stabilné, ale možno ich použiť aj na veľké plátna, sú skladné a zaberajú menej miesta. Za zmienku stoja aj stolové stojany, ktoré sú spravidla menšie a vhodné na menšie plátna a drevené bloky.
Maliari najčastejšie používajú drevenú paletu (v súčasnosti vyrobenú z preglejky), ktorá je väčšia, pretože sa používa aj na miešanie farieb. Môžete ju držať stabilne tak, že palec prestrčíte cez otvor v palete. Samozrejme, farby môžete natlačiť aj na plastovú paletu alebo sklenenú dosku, hlavné je, že povrch nemôže absorbovať farbu a dá sa zoškrabať.
K palete existuje doplnkové zariadenie, takzvaná panvička, ktorá je vhodná na uskladnenie farieb a riedidiel a ktorý sa dá k drevenej palete pripevniť klipsou.
Použitá literatúra:
Zoltán Dézsenyi: Poklady ateliéru
Ďalšie články o maliarskych zložkách a o poznatkoch.